Hallelujah For Firefox!

 
Halleljuah-moment just nu!
Sitter och skriver på den stora datorn och till er förvåning så kan jag faktiskt både lägga ut bilder OCH göra radbyte (utan att det blir en stor tjock ihopklumpad text). Detta tack vare firefox. Har alltid haft explorer, men nu de senaster månaderna har det hänt något trassel med blogg.se och explorer på den stora datorn och därav har jag inte kunnat skriva "snygga" inlägg, eller kunnat ladda upp bilder (konstig bugg?). Men nu sen storasyster har laft till firefox som webbläsar-alternativ, så provade jag nu om det skulle gå att skriva ett vettigt blogginlägg - Åh ja! Det går! *Lycka*
 
Så då kände jag även för att passa på att lägga upp någon bebis-releterad bild. Det blev en bild på Nalle Puh-motivet som finns på en av A.J bodys, men inte vilken body som helst. Utan hans allra första body - och som han sorgligt nog har växt ur nu, då det är body str 50 och han kan bara ha 56:or nu.
Det låter löjligt, men det känns faktiskt sorgligt. Men det kändes lika nostalgiskt när jag använde upp sista str nr 1 blöjan med. Så är det att vara mamma. I alla fall för den här mamman, att den där lilla varelsen som var så sprillans ny nyss, redan är 4 veckor och vuxit så mycket på så kort tid.
Det finns en sparkdräkt med som också är för liten (däremot fick vi en exakt likadan fast i större strl av några bekanta - Ullared ftw :)) Jag undrar nu dock vart jag ska förvara alla för små kläder till nästa barn - Haha! Hör på mig. Börjar redan planera inför nästa barn ;) Nejdå, det lär dröja (Hösten, 2016? Produktionsdags?) Nejmen. Sådana kläder vi köpt just för A.J skull, ska ju sparas och inte ges bort. Men hur oich i vad ska vi förvara det tro? I en låda på vinden... tänk om det blir mögligt, eller drar till sig mögeldoft? ... Kanske i min klädegarderob (Den föredetta walking-closet, som nu är snarare full-of-shit-closet) eller kanske i klädegarderoben i källaren... hm. Det tåls att ge det en nogrann fundering.
 
Apråpå mitt barn, ni kanske undrar vart jag gjort av honom? Jag fick faktiskt honom att somna i sin vagga för en halvtimma sen och han sover fortfarande. Han var nämligen väldigt grinig och eftersom det varken var besvärligt i blöjan och fullt i magen, så antog jag att han var övertrött. Han somnade först i min famn. Så bar då upp honom till hans säng och lade ned honom - Då vaknar han såklart och skriker sådär hjärtskärande. Försöker trycka in nappen i den skrikande munnen samtidigt som jag rullar vaggan fram och tillbaka (tack för hjul på vaggan). Stannade vaggan en gång - Då skrek han igen - rullar den igen - Han somnar... och ja, sen dess har han sovit ;) Lovely!
 
Den andra karln lät jag då få gå ut och fixa med sitt, så jag själv kunde få en ensam stund och ta det lugnt (borde väl egentligen lägga mig och blunda på sängen en stund, men känner mig alldeles för överenergisk så blev att sätta sig här istället).
 
Som tidigare konstaterat så är pluttbebisen 4 veckor idag. Bara TVÅ dagar kvar, sen är han redan en månad *nostalgisk!*. Jag har en fotoram med en stor bild till vänster och sedan följer det 12 smårutor som ska sättas in kort månad för månad. Så då är följande problem att min systemkamera är trasig. Eller det är blixen som inte vill fungera, så nu är jag på jakt efter en ny kamera. Hittils har jag fått överleva genom att ta kort med min mobil. Den är visserligen full nu i minneskortet, så kan inte ta mera kort just nu  innan jag tömt den. Men jag kan inte ta mobilkort som jag sedan ska framkalla, det blir inga bra kort av det. Så ny kamera är den nya jakten.
Vi var igår i Borås på Media markt och snokade lite. Hittade en kompakt kamera som också var canon, men jag är osäker om jag vill ha en sån multi-funktionell kamera. Vill jag kanske ha något enklare? Men blir det sämre bilder då? Och vad betyder egentligen allt det här med pixlar och siffror hit och dit och gud vet vad!
Kanske kan få min underbara man att åka till jönköping i helgen (som jag tror kan ha bättre utbud än i Borås). Sen får jag väl känna mig lite småhemsk som drar omkring på min ettmånaders i affärer, men elgiganten och mediamarkt är ju inga superstora ställen - behöver ju inte riktigt gå in på IKEA ... fast nu när jag tänker efter. Vad skulle skillnaden vara att åka till IKEA som till Elgiganten, finns väl lika mycket människor och bacieller på båda ställena... hm :( Ja... vi får väl se vad som händer och sker då.

Under tiden har jag fått låna mina svärföräldrars kamera. Den ser ungefär likadan ut som den Canon jag såg igår. Den här är dock en Lumix, sen är frågan vilken som är bäst. Sen som jag och min svärmor diskutera. Ska man ha en systemkamera eller en digitalkamera? Systemkameran tar helt klart bättre bilder, men de är mycket större och känns klumpigare ibland. En digitalkamera är smidigare att ha med överallt MEN digitalkamerar är i princip lika bra som en bra mobilkamera nu för tiden, då kanske man ska skaffa sig en ny mobil med bättre kamera... gaah! Denna ljungel av teknik, suck säger jag bara!
 
Nej, vilket jävla tjat det blev om teknik och skit nu. Kan berätta istället om dagen med min lilla älskling.
Kan skryta om att jag klara mig i hela 4 veckor... sen fick jag den ökända sprut-bajsen på mig. Åh, det var så himla kaotiskt. Först satt vi nere i vardagsrummet och kollade på sex and the city, Eller mera, jag kollade, det lilla barnet åt. När han är klara släpper han bröstet, rynkar ihop sitt lilla ansikte och DÅ visste jag vad som var på g. Ett stort brum hördes ifrån blöjan som dirket blev kalastung. Så tung och överfylld så det läckte igenom naturligtvis. Det blev att ta upp barnet direkt till skötbordet och hoppas att det varken skulle läcka ifrån honom ner på golvet, eller ifrån mina byxor som hade fått sin beskärda del. (Alla där ute som inte har barn och kanske blir lite småäcklade av detaljerna, detta är vardag i en förälders liv... jag lovar, det blir värre.).
Upp på skötbordet så skulle jag krångla av mig hans sparkbyxa och ser att det även kommit på bodysen. Inser då det opraktiska med bodys som måste träs av genom huvudet, hmf!
Så blöjbytet är precis färdigt, har lagt dit en ny blöja i beredskap, ska BARA slänga tvättlappen i sopphinken. Då passar ungen på att kissa (dessa pojkar!) Tur att det finns en sarg kring skötbädden som fångar en del, men resten droppar ner ifrån skötbordet. Tar snabbt massa papper ska försöka torka, ska PRECIS böja mig ner och börja torka golvet DÅ kommer sprutbajsen! Shit, som man säger. Hade han väntat tre sekunder senare hade han väl träffat mig i håret, nu kom det på mitt nakna ben (Hade ju tagit av mig byxorna som han redan lyckats skita ner för mig). Hela benet gult och jag känner bara: KAOS! - Vart ska jag börja torka, mig? barnet? skötbordet som droppar?
Av detta lär jag mig att aldrig mera skratta åt D igen när detta händer honom , som redan hänt några gånger. Detta senarium är inte kul. Men som sagt, jag klarade mig i 4 veckor ändå.
 
Förutom denna incident så har dagen rullat på fint. Syster M kom hit en stund senare efter ovanstående händelse. Då skulle vi börja laga lite lunch/tidig middag. Dock skulle vi först gå och handla lite i affären. Vi handlade: matyoghurt, gurka, tomater, majs, mjölk, svartpeppar, fetaost. Vi kom hem med alla varor: matyoghurt, gurka, tomater, majs, mjölk, svartpeppar, men UTAN fetaosten. Vi hittade den inte någonstans. Då hade M börjat göra i ordning färsen som skulle bli lammjärparna. Vi letade i kylskåpet, bordet, bänken, den tomma påsen. Ingenstans fanns den! Jag kunde svära på att jag plockat ner den i kassen, eller?
Smart som jag är ringde jag till affären, tack vare numret som stod på kvittot. Oja, fetaosten hade jag glömt  kassan. Jag sprang dit på momangen - och hör här nu: Jag lämnade mitt barn ensam med min syster i fem minuter... haha, efteråt kom jag på att vanliga mammor kanske inte brukar göra så? Lämna sin lilla bebis bara sådär? Men det gick ju så fort, jag sprang nämligen, så här behövs ingen extra motion denna vecka inte ;) Men jag kände mig väl såpass trygg att lämna A.J hos syrran och det gick ju bra med, så ingen skam här inte.
 
Sen lagade "vi" (systeryster) mat och det blev så gött: lammjärpar med ris, sallad och yoghurtsås. Efteråt tog vi en fika med te/kaffe och mina hemmabakade bullar. Sedan hade klockan hunnit bli så mycket att D t.o.m kommit hem ifrån jobbet.
Men det var som sagt en väldigt mysig eftermiddag - förmiddagen var lite mer omysig så att säga.
Å nu är det kväll och om mindre än en timma är det Tonårsbossen, vilket i princip är det enda program vi följer veckorvis nu för tiden. Tänk, för fyra veckor sedan tittade vi på det programmet på TVn på vårt rum på bb. Men det känns rätt avlägset nu. Kanske t.o.m skulle skämma bort mig lite själv med lite popcorn? Hm, det tåls att tänkas på det med. Om inte annat så känner jag att jag MÅSTE gå och titta till min lilla pojk nu, för det har varit väldigt tyst ifrån sovrummet en lång stund nu och sen börjar jag nästan sakna honom lite, hihi.
Men ni lär väl höra mer ifrån mig och hoppas då höra lite mindre om bajs-incidenter, om inte annat, så för min skull ;) Hörs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0