Ny Månad, 80% Klar - 56 dagar att gå

Dennis stora virkade semla
Long Time, No See (or read...)
Dagarna har verkligen tuffat på nu de sista. Hela förra veckan satt jag och virkade hela eftermiddagarna (från det jag gick upp 9.20-9.40, till Dennis kom hem). Det jag hann med de fyra dagarna var en stor semla, en lite mindre semla och en gris. Köpte då i måndags, alltså i förra veckan, en virkningsbok med massa ladugårdsdjur, gris, häst, ko, får och så ladugården och en traktor. Skulle vara kul att prova göra traktorn härnäst, men har känt nu de senaste dagarna efter en mycket intensiv helg så har jag varit fullkomligt utmattad. Speciellt igår när jag vaknade kring 3 på natten. Hade lite ont här och där. Låg och vred och vände på mig, gick på toaletten, tog en alvedon och satte igång värmedynan och precis när jag lagt mig på kudden ser jag att kl redan är 6.20. Retligt! tänkte jag, då var det ju ingen idé att försöka somna om. Så sen var jag relativt vaken från det och fram till sena kvällen, men då var jag trött med!
 
Hände nyss: Skulle vakta på Cylinda-killen. I söndags så körde vi torktumlaren igen som vanligt, hade kört den några gånger efter den gick sönder förra gången och då gick den finemang. Men så i söndags så stendog den igen. Hej vad kul! Så i måndags ringde jag till Cylinda och felanmälde, så då skulle reperatören komma idag. Den här gången var det lika mystiskt som förra gången. Han pillade lite och tog bort överdelen och tog ur den där grejen som är i botten på torktumlaren, å sen fungerade den igen! MEN han kom fram till att den nog inte var riktigt 100% för vi skulle få en ny nästa vecka (troligen måndag) Yay! Jag kunde visserligen köra den igen däremellan, skulle nog inte vara någon fara, men den kunde slå ifrån sig då med... så vi får väl se. Tvättar nog bara i nödfall ;)
 
Helgen kom och gick med. Dennis blev firad. Mamma och Pappa och älskade Ida kom hit. Dennis fick whiskey på sin födelsedag, så när BabyRex väl kommit ut och växt till sig lite ska nog RexMamman ha whiskey-drickning med RexPappan som egentligen inte dricker whiskey, MEN nu är han vuxen, så nu ska han lära sig! Han fick även 25 tia-lotter av mig, vinsten blev hela 40:- ! Frågade om han skulle ta ut allt på en gång eller över 25 år ;) hehe. På lördagen fick han lite mer presenter. Då kungjordes äntligen spa-överraskningen att den 23-24 ska han få lite relaxing på Aroma spa i Borås för två (jag anmälde mig friviliig som +2) Så nu ser jag verkligen fram emot en helavkopplande helg där Dennis bara ska få ta det lugnt. Inte passa upp på mig, bara njuta av varandra med spa och massage, bad och bastu. Trerättersmiddag och övernattning med hotellfrukost - mmm!
Han fick dessutom av sina syskon små vodka-flaskor i olika smaker, dreglade inombords över päron-vodkan. Det är ju så gott! (BabyRex kom ut nån gång och bli stor så mamma får smaka lite sprit... nä, usch vad hemskt det där lät, men det är visserligen sant å andra sidan).
Han fick också aloevera-produkter med rakkräm, after-shave och en avslappnande kräm för ansiktet, han fick en fleece-jacka av mina föräldrar och en blomma av syster och en ritad ballerina av lilla N. Av sin mor och far samt morföräldrar fick han pengar, så får vi se om han vill spendera det på cdon eller en barnsäng :)
 
Maten blev ett riktigt lyckat koncept med. Gratäng med kall kalkon och rostbiff till, sallad med fetaost. Det kommer nog bli min nya favorit kalas-mat att bjuda på för det var gott, enkelt och mycket snabbfixat i jämförelse med smörgåstårta t.ex. Nästa gång ska vi nog däremot börja i god tid med gratängen i ugnen så den blir riktigt klar, blev lite stressigt tyvärr och alla kunde inte äta samtigit :( Samt att det hade varit gott om jag bakat lite frallor som man kunde haft till, de hade nog varit kronan på allt!
 
Lördagkvällen var riktigt mysig med. Vi tittade på fiaskot melodifestivalen, sen var det Yrrol på tv11 (Dennis fick se sin favoritscen, med den lilla mörkhyade ungen på bb och barnmorskan ifrågasätter om bebisen inte är lite väl mörk - jo han är nog lite mörk under ögonen säger föräldrarna, haha!) Sen vid 23-tiden gick föräldrarna och lade sig och jag och Ida fick pensionärs-varning när vi började prata gamla minnen, haha. Dennis gick och lade sig vid halv ett och vi satt fortfarande uppe och pratade då. Nästa gång jag kollade på klockan frågade jag om vi inte skulle gå och lägga oss kanske, för då vara kl 3! Jisses. Var tog tiden vägen?! - Men som sagt det var så trevligt. Dessutom fick Hon känna bebis sparka två gånger under helgen, å jag blev så stolt då. Nästa gång dem ses kanske BabyRex är på utsidan av magen.
 
 
Ja... tänkte väl att det inte skulle bli ett sånt där skitjobbigt aslångt inlägg MEN när jag väl börjat komma igång att skriva så är det svårt att få stopp på mig. Igår åkte jag och Dennis till sjukhuset för att vara med på en genomgång av förlossningen och allt däromkring med en powerpoint presentation. När det var klart kändes det först inte jättegivande med informationen. Men nu dagen därpå så har jag hunnit smälta lite och inse att det var nog väldigt hjälpsamt mentalt att veta ungefär hur rummen ser ut, vad som sker och efteråt. T.ex så har avdelningen 6 rum, 3 med badkar och 3 utan. Så vill man bada så ska man säga det så fort man kommer dit så har man kanske chans för ett rum med badkar- Men känner jag min vanliga otur så blir det väl att alla de rummen är upptagna. Speciellt när det ska vara en stor babyboom mars-april (måste varit en riktigt regning sommar, eftersom folk inte verkar gjort annat än gjort barn då).
Fick dessutom veta att bästa sättet att undvika att man spricker är att ta det bit för bit, verkar ju rätt logiskt, men är nog inte det när man väl ligger där. Alltså att man ska försöka töja lite hela tiden. Lyssna på barnmorskan och så försöka pressa fram huvudet och så lite tillbaka och så fram igen och lite tillbaka. Kan tänka mig att när man väl känner huvudet vid ingången så vill man nog bara ha ut det på en gång! Men då får man ha lite is i magen och låta processen gå försiktigt fram så blir det nog bäst.
Efteråt när bebisen kommer ut och om bebis mår bra får man den upp på magen rätt så snart (vilket jag visste) men däremot ska de först ta prover ifrån navelsträngen för att se hur bebisen mådde den sista tiden innan den kom ut i världen. Detta går jättefort att ta två prover, men som bm sa, att för vissa känns det som en evighet och känslan kan komma: Varför får jag inte upp mitt barn?
Sen vill de att man ska kissa innan man lämnar förlossningsrummet, vilket man inte vill för det kan svida (ja det kan jag tänka mig!) Men sen så får man flyttas till bb eller patienthotellet och vanliga fall stannar man där ungefär 2 dagar.
Jo, något som jag alltid trott man får veta direkt är vikten och längden, men det kan ta upp till en timma ibland innan den väger och mäter. Då prioriterar de först att bebisen äter lite. De var något jag inte visste heller... sen så är det också det här med parkeringen som är störd! Finns inga gratisparkeringar alls. Så det kan bli en dyr vistelse bara det, då det kostar 6:-/timmen och ska man vara där i ca 3 dagar, ja då får man ta fram den stoooora sparbössan med mynt.
 
Så det var det om det... idag är det onsdag och det innebär: Föräldraträff. Yay! - Ikväll ska vi nog gå igenom lite mer om förlossningen och om smärtlindring och så lite vanligt snack om allt möjligt vi föräldrar  emellan. Ska däremot försöka hinna till fikarummet först den här gången så jag och Dennis får sitta brevid varandra! Och så ska jag ta med egen tepås för deras te smaka skit! haha.
 
Avslutar detta inlägg med lite magbilder, gick igenom mammas mobilbilder när hon var här i helgen och då insåg jag hur många gånger de varit här den senaste tiden, jättemysigt. Men då hittade jag också lite bilder hon tagit på BabyRex magen om jag tänkte visa :)
 
 
Om man tittar riktigt noga kan man faktiskt se skillnaden hur den växt, bild för bild <3
 
StorasSyster Liten - LillaSyster Stor
 
V 31+2
 

Kommentarer
Postat av: Sofie

Åååh, din mage är så fin!! <3 Ta hand om varandra!!

Svar: Hoppas du hinner få se magen live innan BabyRex vill komma ut i den stora vida världen ;)
RexMamman

2013-02-13 @ 12:34:05
URL: http://frozentwilight.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0