Dag 27 i A.J liv

27 dagar är A.J idag. Först fick jag inte ihop det. Fick ta upp kalendern på datorn och räkna ifrån 21 (Torsdags) Kom till den 9e Maj som dag 27 och tänkte att jag måste räknat fel. SEN insåg jag att det stämde, för det är redan torsdag imorgon igen och då är han 4 veckor! Kan inte förstå det. Vart tog gravidmagen vägen som jag aldrig trodde jag skulle bli av med? Vart har de här 4 veckorna rullat förbi? Tänk, på lördag är han en hel månad. En hel månad i hans liv. Vad konstigt det måste kännas för honom.
 
90% av A.J liv har han bott i en lägenhet. Denna lägenhet har funnits vid en bullrig järnväg och i hans lilla etta med kokvrå har det funnits en klocka som har tickat konstant. En dag blev han vräkt (för närmare fyra veckor sen). Nu bor han i en aning större lägenhet, bortom den bullriga järnvägen, men framförallt finns det ingen tickande klocka i hans nya lägenhet. Det är helt tyst. Hans enda tröst är att han då och då, när han har som störst hemlängtan, kan trycka sig mot porten som är låst. Anstränger han sig och är riktigt tyst, kan han höra ljudet av den dova klockan innifrån hans föredetta lägenhet.
 
Vidare har denna lilla man gjort stora bedrifter i sina senaste 10% av vad han ännu upplevt. De två första veckorna var en klassiska smekmånaden, som var för bra för att vara sann. Ack vad han kunde lura sina föräldrar att han var den första bebisen i världhistorien som inte sa ett knyst.. tiden är förbi.
Han må ha fått sitt utseende från fadern, men det helvetiska morgonhumöret har han tydligen ärvt av sin moder (Det kommer bli en tradition i familjen att vissa måste "morna" sig på morgonen, och är det någon som hinner säga något dumt innan denna procedur är färdig, så kan en hel dag vara förstörd.)
Som t.ex igår. Mamman vaknade med ont i huvudet och bebisen totalvägra att sova en minut till. Mamman - jag - tvingade till sig att få ligga still i sängen till kl 9 åtminstone, genom att leka leken: In med nappen - A.J spottar ut. - In med nappen - Nappen åker ut. - In igen med nappen - Haha! Nappen spottas ut!.
Efter ett genialiskt drag av mamman att gå en promenad till affären (för att köpa ny jäst till ny deg - Då dagen innan hade det bakats en deg, som stank starkt av spritig jäst!). Bebisen somnade i vagnen (Den nya Crescent för 900:- begagnad) Så mamman hann göra ny deg, låta den jäsa i 40 min, hinna baka ut hälften - Sedan vaknade den lilla och 2 timmar senare och 4 bebisutbrott senare var fyra plåtar bullar äntligen klara, men då hade det varit en timma av prövande tid också. Nu får visserligen den här mamman skylla sig själv när hon envisas att försöka baka, samtidigt som hon har en liten pojk med humör och som insisterar på att bli buren. MEN det blev som sagt ca 80 bullar tillsist.
Men det var också den enda timman på dagen A.J sov i sträck. Så resten av dagen sov han lite av och till, men kom aldrig till ro och därav var han på riktigt grinigt humör hela dagen.
Räddningen kom sedan när pappan kommit hem ifrån jobbet och skulle låta mamman få lite egentid. Då blev det en ny vagnspromenad runt kl 18, sen sov det lilla barnet fram till 21!
Då trodde en annan att det var kört för nattsömn. Men oh nej! - Efter maratonsovningen, nöjde sig A.J med ett stort kvällsmål, sedan låg han och hade en konversation med pappan (Vilket innebär att pappan pratar och A.J bara tittar tillbaka och gör sina minspel). På denna tiden hann jag somna (det börjar bli förvirrande nu va, när jag refererar mig som både Jag och Mamman ;) hehe) Sedan vaknade vi igen kl 00.20 för mat och blöjbyte. Sedan tog det visserligare en timma att söva honom med nappleken - Men då kunde jag söva honom i hans vagga. Sedan sov han igen oavbrutet 2½ timma! Dessa nätter känner jag mig rätt bortskämd med - Men jag märker nu på dagen om det varit en bra natt för jag orkar mera!
 
Just nu kör jag multitasking, bloggar och ammar. Med både barn och laptop i knät fungerar det hyfsat bra, men jag får ha förstoring nr 5 på zoomtext för att kunna se bokstäverna - Men det fungerar, hihi.
På dagens agenda har jag hunnit äta frukost, sätta på en maskin tvätt, gått ut på en promenad och nätt och jämt undvikit regnet som piskar ner nu. Druckit en kopp kaffe och ätit tre bullar och typ bytt 5 bajsblöjor - A.J leker bajsmaskin idag ;)
Följande ska jag alldeles strax käka lunch (köttfärsås och spagetti) och titta på lite mera sex and the city. Snart har jag dock tittat klart på hela serien. så då får jag se vad jag ska ägna mitt tv-tittande åt då istället.

Nu ska här avrundas på ett elegant vis. Snart har veckan gått och det är återigen bvc på fredag, sen är det helg och då får vi se vad det blir planer. Hoppas just nu mest på att få ner den blivande gudmodern, så hon får se lillen, innan lillen blir storen, för oj vad han växer! Skyller på gräddtuttarna :D
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0