V. 23 (22+0). Mer än halvvägs!


Hej mitt vinterland! Ja det blev tydligen (?!) vinter igen. De kom sånt där vitt blask-mögel redan igår. Men fick det mig att ta bra skor idag? Nope! 
Jag fick springa till bussen idag för att undvika att trampa för långt ner i snön med skorna. Usch...


Men hej! Nåt mindre usch är att idag går jag in i v. 23. Nu kan jag med säkerhet säga att jag gått mer än halva tiden och det är max 20 veckor kvar. För även om Marängen tänker titta ut på bf-dagen, före eller efter, så kommer det inte vara mer än 20 veckor kvar.

Jag tycker det är lite spännande över tanken när det kan tänkas starta igång denna gången. Det sägs att det går snabbare för omföderskor. Men det är väl kanske mest förlossningsförloppet och inte tidpunkten när bebis vill ploppa ut. Bara inte bebis kommer alldeles för ruskigt tidigt, så är Marängen välkommen att komma närsom i maj (Ulrika kom ihåg detta när du är v 41+5 och less på magen - välkommen NÄRSOM i maj 😉)


Vad händer i denna vecka och vad är symptomen just nu?
Enligt vecko-info är Marängen ungefär 26 cm nu och ökar i vikt från 370g och 450g under veckan. Men allt är såklart individuellt. Allt beror nu på generna, vilket styr tillväxten. Eftersom A var en "liten" lagom bebis, så tror jag inte Marängen kommer bli så mycket större - men vem vet?

Symptom: - Fosterrörelser varje dag. Å de blir bara starkare och starkare med. Rörelserna är fortfarande under naveln, men mycket tydligare. Fåtal känns utanpå magen. Både jag och Dennis längtar tills A ska kunna känna lilla syskonet sparka.
- Kramp i vad och hålfot. Både igår och idag vakna jag av kramp i vaden. Å igår när jag byggde ihop IKEA skrivbordet fick jag kramp i samma fot två gånger. Det är så ruskigt obehagligt. Å i alla grav grupper tipsar de om magnesium. Jag ska nog banne mig gå och köpa det på apoteket idag. Allt är värt att testa för att det ska försvinna!
- Inga andra symptom. Mer än en tydlig mage nu då. Äntligen ser jag sådär gravidrund ut - and i love it ❤


Mammakläderns har åkt på med och gravbyxor är så sköna!! De stramar inte och klämmer inte åt. Detta är absolut en av de fördelarna med att vara gravid. Få ha sköna kläder på sig med hög mudd.

Ja... De var väl det jag hade på att bjuda på just nu.
Något som är helt o-grav-relaterat är att Sveriges Mästerkock äntligen kör igång igen. Det är säsong 9, vilket betyder att även jag och Dennis är på vår 9e säsong.
Jag sa igår "Undrar vilka som håller ut längst. Tv4 eller vi" Jag skapade därför en liten inre tävling att jag och Dennis ska klara fler säsonger än Svergies Mästerkock 😘

Nu ska jag och Marängen chilla lite på Skövde bussen. Idag kan nog bli en jobbigare arbetsdag efter sviterns från gårdagen. Men vi rider nog ut det.
Å så ska jag till GBG imorgon och ögonläkaren. Får se vad han har för diagnos på mitt ryckande ögonlock som jag haft sen december nu. Om det är stress, ovanligt gravidsymptom eller om ögat är en tickande bomb som tänker sprängas. Mja... Vi får se.

Tills dess önskar jag och Marängen alla en trevlig onsdag ❤🧡💛


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0