Vecka 22 (21+1)


Hej å gokväll. 
Sitter just nu i Skövde. Ska sova här inatt efter att jag varit på en av de mest fantastiska "kalas" jag någonsin varit på.
Camilla som jag skrev mitt examensarbete fyller nämligen 40 år idag. Så hennes man hade förberett ett överraskningskalas med tårta och bubbel, som jag var bjuden på. Camilla blev så överraskad och hon hade inte anat något. Hon blev väldigt glad att se att jag var där med runda magen med, så det kändes extra kul.
Men nu efteråt är jag helt slut... Men det var en mycket kul tillställning.

Apropå det här med att vara helt slut. Jag har kommit in i en ny tröttfas tror jag. I början av graven runt v. 6-10 Så var jag helt slut och kunde komma på mig själv att halvblunda på jobbet. Men det har jag lite smått börjat med igen. När kvällen kommer finns det inget bättre att krypa ner i sängen å sova. Å det känns mer och mer motstridiga att kliva upp på morgonen. Men förhoppningsvis är det en fas som går över.

Vad händer annars i denna vecka?
Jag har börjat ta järntabletter varje dag. Skulle egentligen börja från v. 20, men har hela tiden glömt. Men nu med ett nytt år så tog jag första tabletten 1/1 och har dessutom skapat ett påminnelselarm så jag INTE ska glömma.

Dock blir jag förvirrad av vilken den rekommenderade dagliga dosen av järn är eftersom det står olika på duroferon och hemofer. Men jag testar 1 tablett à 100mg. Så får vi se hur järnet ligger till när jag ska till bm den 29e.


Magen växer på annars. Nu över jul tycker jag att den har blivit en ordentlig bebismage, då livmodern känns tydligt från blygdbenet och upp mot naveln och resten av magen är vanliga mjukdelsr (än så länge).
Var med om en lite halvkonstig känsla i helgen. I lördags skulle vi åka och shoppa. När jag satt i bilen gick jag plötsligt ont i hela magen. Som att jag var toanödig fast ändå inte. Väl framme på Biltema gick jag på toa, men inget kom och de gjorde fortfarande ont. Först började jag nojja över att magontet berodde på brieosten jsg ätit dsgen innan. Men efter ca 1h så började de onda släppa.
Sedan på söndagen så gjorde jag smörgåstårta på eftermiddagen. Jag stod mycket framåtlutad och så fick jag sådär galet ont igen. Jag lade mig raklång i soffan och kände att magen var hård. Kunde detta och dagen innan varit onda sammandragningar? Jag vet inte säkert, men jag misstänker det starkt.

Sedan så har jag även känt bebis utvärtes. Fast mest känner jag buffar inombords. De blir mer och starkare för varje dag. Det känns så himla bra varje gång en buff kommer, för det tyder verkligen på ett fantastiskt litet liv inom mig. Å för varje dag blir jag bara mer förväntansfull vad det är för krabat där inne.


Ja... mer då. Just idag har jag haft växtvärk. Vilket är bra för då vet jag att livmoder och bebis växer som de ska. Apropå att växa, så funderade jag förut  på varför apparna bara visade storleken på bebis vs en frukt fram till v. 20. Men det är som bm sa sist. Fram till v. 20 så växer de flesta bebisar lila mycket. Men sen efter v.20 kickar genetiken igång och bebisen växer individuellt i sin egen takt beroende på föräldrarnas gener. Så från och med nu så håller BabyMarängen på med att växa till sig till en "liten" Jormhage.
 

Ja så det var väl vad denna veckouppdatering  hade att erbjuda. Små små grejer som kan bli rätt stora.
Så godnstt så ses vi nästa vecka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0