Eh... dag 28... eller låt oss kalla det 4 veckor senare.


Ja, som rubriken antyder så börjar detta med dagar bli lite krångligt att ha koll på. Så nu när C är 4 veckor idag kommer vi börja räkna hans ålder i veckor (tills det blir krångligt, för då kommer jag börja räkna i månader).



Så 4 veckor senare och det finns faktiskt inte mycket kvar som antyder på att jag varit gravid och fött ett barn (ja förutom att det hänger en spädgris vid mitt bröst varannan timma).
Jag har gått ner 9kg och ligger 3kg under min "gravid-start vikt". Jag kommer i mina vanliga kläder, som går åt som smör eftersom det hamnar både mjölk och go babyspya på dem varje dag.
I de nedre partierna har avslaget typ varit borta en vecka och de sista resterna av sytråden trillade ÄNTLIGEN bort i lördags (vilket firades med lite otukt - jepp, det fungerade med).
Jag har inte heller haft ont eller tryck i bäckenet heller på några dagar. Så min självdiagnotisering är helt återställd. Får se vad bm säger den 5e juli när jag ska dit på återbesök, om hon håller med.

Annars så rullar dagarna på väldigt fort. Vilket jag märker genom att det blir väldìgt lite blogg-utrymme. Men jag försöker dokumentera det som är värt att komma ihåg.
Alla dessa amningar, blöjbyten, körda tvättmaskiner och otaliga (kalla) kaffekoppar är ju långt ifrån intressant att skriva om.

Då är deŕ mer intressant att skriva om hur jag upplever att C är mer "bestämd" än vad jag kommer ihåg att A var. Som jag kommer ihåg så sov mest A, åt med jämna mellanrum och en och annan blöja byttes. Var han missnöjd så gnydde han lite. Men C, han kan ligga å sova och så plötsligt på två sekunder så skrynklae han ihop sitt ansikte och ger ifrån sig ett illtjut. Å då är det bäst att dra fram bröstet fortast möjligast, för då är han hungrig NU.

eller som i morse, efter att ha matat varannan timma på natten, så bytte Dennis en stor kissblöja vid 5.30. Men efter det så var det besvätligt för C. Han skrek, jag erbjöd mat. Han tog några slurk sen somna han ifrån i fem minuter. Sen skrek han igen, då skulle han bli rapad. Sen skulle han fortsätta äta. Sen släppte han maten igen och skrek. Han fick vara i famnen, det dög en stund tills missnöjet kom fram igen. Jag provade byta en kissblöja igen (då var klockan 6.30). Han blev nöjd, han ville sen äta igen... i tio minuter, sen gjorde han en bajs... suck(!!). Blöjan byttes igen och han kunde äntligen äta en ordentlig slurk utan besvär och avbrott.

Så efter 2h, tre blöjor senare, 4 matförsök, så kunde han äntligen äta sig mätt och sen sova en bra stund. Men det ska vara lite småbesvärligt först och helt på hans villkor.

..  Men sen är C såklart väldigt gosig där emellan. Å jag kan inte neka att jag myser utav att C är väldigt mammig och beroende utav mig. A har väl alltid varit pappig. Vilket har varit väldigt ångestladdat under åren. Å vem vet, C kanske blir lika pappig han. Så jag njuter just nu av det lugnet och tryggheten C känner hos mig just nu. Min fina lilla kompis.


C blir som sagt 4 veckor idag och imorgon är en "stor dag". Då är det läkarbesök på bvc. Men innan dess ska mormor och morfar komma ner. Å det blir premiär för C att få träffa sin morfar och vise versa, så det första mötet ser jag fram emot ❤

Vi får se också hur mycket C växt tills imorgon. Sist, för en vecka sen, låg han på 3.5kg och var 54.6cm.
Å det kan hända mycket på en vecka, så det blir spännande med.

Nu sover C igen. Så jag ska passa på att dricka lite mer kaffe och kolla på ett avsnitt av Reign.
A är hos farmor och farfar, därför kan jag med gott samvete sitta still i soffan hela dagen med kaffe, utan att underhålla stora killen.

Ska försöka få tag på FK med eftersom  det blivit strul med föräldrapenningen (råka ansöka samma dagar för både A och C). Men dessa handläggare är ju svåra att nå.. 😉 ... Men jag ska försöka igen. önska mig lycka till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0