Vecka 39 och kroppen ställer in sig på vad komma skall.

God morgon!
Jag har en snoozehörning till son en trappa upp som inte ville gå upp innan 8.30 och så har jag två borrande män en trappa ner (rörmokare som ska görs det sista i badrummet nu).

Å i mitten av dessa två världar av sovande barn och arbetare, så sitter jag med min kopp hallonbladste och en skål fil och müsli.

Kan vi föresten prata om det här med hallonbladste? Jag undrar hur just detta teet kom att bli gravidteet. Hur kom de på att just hallonblad kan stärka livmodern och minimera blödning efteråt? Är allt egentligen bara slump och myt?
För när jag tänker efter så fungerar alla gravidkroppar, även de som tillhör samma kvinnokropp. 
Min BabyRex graviditet var inte alls lik BabyMaräng graviditeten som jag är i nu.
Så hur kan "proffsen" förlita sig på att kvinnor som druckit hallonbladste och som t.ex blött mindre eller återställt sig snabbare, att det skulle ha med teet att göra? Det kan ju bara vara att just dessa hade bättre läkningsprocess där och då och teet hade 0% påverkan... Ändå fortsätter jag dricka en kopp per dag  Så hoppet i placebo-effekten gör väl en del då.


Så jag och Marängis befinner oss idag på dag 13 från beräknat datum. Men jag tror kanske mer att bebis ligger kvar och kommer ut kanske 18e? eller 21a? Oavsett så känns det fortfarande spännande å få uppleva när det sätter igång och hur. Jag har inte tröttnat än i alla fall på att vara gravid. Kan faktiskt njuta av den här sista tiden. Mycket beror på att jag mår bra i kropp och knopp.

Saker börja komma på plats hemma. Jag har inte ont i kroppen och jag orkar gå upp varje morgon och ta tag i saker. Å här kommer Marängkalendern in och hjälper till. Det är inga avancerade saker att göra  Men det är nåt varje dag som ska göras och det får kreativiteten att arbeta, det ger mig energi att fokusera på annat än väntan och mycket av det jag gör behövs göras. Inget är direkt "onödigt"

Få se om jag kommer ihåg vad jag gjort de senaste dagarna.
- Ringt en saknad vän
- Lärt mig alfabetet på teckenspråk
- Bäddat rent sängen
- Rensat smink och städat i badrumsskåpet
- Läsk-test

Vissa saker har bara varit att ta tag i och andra grejer har krävt lite tanke och kraft, men allt har ändå varit som dagens friska fläkt.
Får se om jag går över nu och behöver fortsätta med lucköppning , om jag ska hitta 14 saker som kan sätta igång en förlossning. Typ: Gå upp och ner i trappor, ät en hel ananas, ät stark mat, färdknäpp, studsa på yogaboll... hehe.


Kroppen då? Vad händer där. Jo en hel del skulle jag säga.
Sen jag börja med hallonbladsteet (placebo!!!) så har jag upplevt mer mensvärk dagligen. Inte mycket och ofta, men det finns där.
För någon vecka sen så upptäckte jag också att det kom vätska ur brösten (det gjorde det aldrig med A). Jag blev väldigt fascinerad av detta. Vilken fantastisk kropp som bara vet hur den ska göra för att sätta igång saker, utan att Jaget behöver anstränga sig.
Natten till första Maj hade jag mina absolut första riktiga förvärkar med regelbundna sammandragningar. Dessa höll i sig i ca 2 - 2 1/2h och jag började få förhoppningar att något kansle höll på att komma igång MEN NEJ det slutade sen och har inte kommit tillbaka sen dess.
DOCK så funderar jag på om det kunde vara en fixering som kändes? För när jag tog kort på magen första maj och jämförde med en vecka innan, s0 tycker jag att det ser ut som den sjunkit? Ser ni också det? (Vänster v.39, Höger en vecka innan v.38)


I dagens Marängkalender ska jag ladda över alla gravidbilder till hårddisken (bra så inget går förlorat) och sammanställa lite bilder. Nu kommer jag inte ihåg när jag börja fota magen varje vecka. Men det ska bli kul att se förändringen som skett.
Jag får väl sätta mig ikväll efter A har somnat, med en läsk (har ju några kvar sen igår hmmm...), sätta på lite bra musik och sen bara köra på 😎

Nu gick Snoozehörningrn upp och Röris har lämnat bygget för frukostrast.
Så slut på friden. Får väl ta tag i dagen och så får vi se var dagen tar oss.

Avslutar med bild på Marängens grön. Nu är verkligen allting färdigt för Marängis ankomst (Vi har t.o.m ÄNTLIGEN bestämt namn med)
Så komsi kom  Marängis!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0